SPAT checkt

Instagram voor bedrijven #waaromenhoe

Wat is Instagram en wat kun je ermee doen?

Instagram is een social medium dat in 2010 begon als een foto-app en is in de 5 jaar dat het bestaat uitgegroeid tot het populairste platform om foto’s te plaatsen. Je deelt vierkante foto’s of filmpjes met de wereld. Het leuke van Instagram is dat je je foto’s of video’s eenvoudig kunt voorzien van een filter waardoor ze een andere uitstraling krijgen. Instagram wordt gebruikt als een soort dagboek: mensen maken foto’s en willen dit graag delen met anderen. Het medium is dus simpel gezegd het plaatsen van een foto met een mooi filter. Het plaatsen en bekijken van foto’s kost weinig tijd en het is ook nog eens vermakelijk. Instagram werkt op je pc en mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. De app is gemaakt voor smartphones, maar gebruikers kunnen ook via internet gemakkelijk newsfeeds bekijken via Webstagram. Hashtags, of makkelijker gezegd ‘hekjes (#)’, zijn een belangrijk ingrediënt van Instagram. Het is de manier om dingen te vinden en natuurlijk veel belangrijker om gevonden te worden. Onder je foto zet je dingen die relevant zijn aan jouw foto. Als mensen deze woorden dan typen in de zoekfunctie is de kans groter dat jouw foto gevonden wordt.

Wie gebruikt Instagram?

Instagram is vooral onder jongeren van 16 tot 24 jaar erg populair, maar de groep gebruikers tot 35 jaar groeit ook al enorm. Want een foto zegt natuurlijk veel meer dan bijvoorbeeld 140 tekens bij Twitter. In Nederland waren in 2014 ongeveer 1,4 miljoen gebruikers actief op Instagram, waarvan 536.000 gebruikers dagelijks actief zijn. Ter vergelijking: Facebook telt 9 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 6,1 miljoen dagelijks. Wereldwijd worden er dagelijks 55 miljoen foto’s geplaatst op het netwerk. En 70% van de gebruikers checkt Instagram dagelijks voor nieuwe updates. Gemiddeld besteden gebruikers 257 minuten per maand op het platform. Dat het een populair platform is om je doelgroep te bereiken is wel duidelijk. En toch wordt Instagram nog maar weinig zakelijk gebruikt. Hoewel het aantal Nederlandse bedrijven toeneemt (zeker met de mogelijkheid tot adverteren, later hierover meer), zijn ze in tegenstelling tot Amerikaanse en Engelse bedrijven, nog niet zo actief op Instagram.

Populaire bedrijven

Welke organisaties zijn wel actief? Wereldwijd is National Geographic op dit moment het populairste bedrijf op Instagram met ruim 44,1 miljoen volgers. Hiervoor hebben ze zo’n 10.000 foto’s moeten plaatsen. Ook Nike maakt veel gebruik van Instagram. Het merk plaatste nog maar 810 berichten waaronder ook video’s en verkreeg al bijna 37 miljoen volgers.
Een voorbeeld van een Nederlands merk dat groot geworden is door het gebruik van social media is Bugaboo. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het maken van trendy kinderwagens. Door gebruik te maken van de Hashtag #photooftheday heb je de kans om met jouw foto op de pagina te komen, en welke moeder wil dit nou niet? KLM is ook een grote speler op Instagram. Ze posten foto’s met name van vliegtuigen en achter de schermen en reis gerelateerde berichten. Ook fans van KLM posten foto’s van zichzelf met #KLM waarmee ze ‘opgepikt’ kunnen worden. KLM heeft 311.000 volgers. Daarnaast laat Linda. Magazine zich veel zien door foto’s en video’s van achter de schermen te plaatsen en winacties en tips van de redactie te posten. Het is een tijdschrift met een groot bereik van 60.000 en dat worden er alleen maar meer.

Waarom zou je Instagram voor je bedrijf moeten gebruiken?

Er zijn vele alternatieven voor Instagram die marketeers ook kunnen gebruiken, maar Instagram is – mede dankzij de overname door Facebook – wel de bekendste fotoapp. Meeliften op de populariteit van Instagram lijkt dus het ook het devies bij inzet van foto’s in marketingcampagnes. Het gemakkelijk kunnen delen van foto’s via diverse sociale netwerken – niet alleen Facebook – en de mogelijkheid commentaar te geven op foto’s zijn andere voordelen van Instagram. Ondernemingen die op Instagram actief zijn, gebruiken de tool voornamelijk om meer naamsbekendheid en engagement te creëren, dat indirect kan leiden tot verkoop. Kortingsacties kunnen natuurlijk wel extra traffic naar je (online) winkel genereren (de link van je website kan je plaatsen in de bio) en daardoor omzet. Dit geldt voor al het zakelijke gebruik van social media en zeker ook voor Instagram. Naast het genereren van verkeer naar je website, kan je zelf up to date blijven door de laatste trend en ontwikkeling in je branche door de juiste accounts te volgen. Daarnaast bereik je een groot publiek: zelfs als je je op een niche richt kun je met Instagram een breed publiek bereiken.
Instagram geeft je bovendien de gelegenheid je te verbinden met je volgers. Posts vanuit het bedrijfsaccount worden geplaatst door je medewerkers en geven je volgers daarmee een inkijkje in de cultuur van het bedrijf wat kan leiden tot positievere attitudes ten opzichte van je merk. Ook biedt Instagram je reacties in de markt te polsen: je kunt je volgers direct vragen wat ze van je nieuwe producten vinden. Op deze manier creëer je eenvoudig een online focus groep.

Instagram is interessant voor jouw bedrijf? Ga doelen stellen

Bevind je doelgroep zich op Instagram en heb je iets om te delen? Dan is Instagram een geweldig middel om interactie op te zoeken met klanten én om je naamsbekendheid te vergroten. De naam van je bedrijf staat immers onder elke foto. Kan je daarnaast jouw merk of product visueel maken dan is het tijd om doelen te stellen. Want zonder doel bestaat er geen strategie. Je kan bijvoorbeeld het aantal volgers van je Instagramaccount willen verhogen, of het aantal likes en reacties op je posts. Het kan ook zijn dat je graag bepaalde doelgroep wil bereiken, op organische of betaalde manier. En een stapje verder; deze groep mensen actief betrokken krijgen bij jouw eigen hashtag.

Strategieën bepalen

Als de doelen duidelijk zijn, kan je beginnen met de marketingstrategie hoe deze te bereiken. In een marketingstrategie bepaal je wat je wilt uitstralen met jouw merk of organisatie. Deze marketingstrategie heb je waarschijnlijk al. Trek haar door naar jouw gloednieuwe Instagramstrategie. Hieronder volgen 9 strategische manieren om meer traffic te krijgen op je Instagram account.

  1. Bedenk een aantal rubrieken
    Bedenk met behulp van je marketingstrategie een aantal rubrieken welke een kapstok vormen voor de berichten die je op Instagram gaat plaatsen. Hierdoor krijg je consistentie en afwisseling in je berichtgeving, en weet de volger wat te verwachten.
  1. Creëer content – geen reclame
    Instagram is een visueel platform en geen reclame dump plaats. Daarom wordt reclame ook niet gewaardeerd. Maak je content zo natuurlijk mogelijk en laat de reclameboodschap achterwege. Een foto is zo gemaakt, maar houd altijd rekening met waarom je het plaatst. Maak iedere foto en video op dezelfde manier en gebruik altijd hetzelfde soort filter. Zo communiceer je consequent en werk je aan je herkenbaarheid.
  1. Laat je product of dienst zien
    Heb je een retailmerk? Neem foto’s van nieuwe producten zodra je ze binnenkrijgt of deel foto’s van je meest populaire producten. Als je een dienst levert zoals een haarsalon of een restaurant, neem dan de tijd om foto’s van je werk te maken. Deel foto’s van gave coupes (voor en na foto’s) of je nieuwste dessert special is een goede manier om mensen nieuwsgierig te maken.
  1. Achter de schermen
    Neem foto’s en maak video’s van je producten om te laten zien hoe ze zijn gemaakt, zeker als het proces uniek of interessant is of iets waar je klanten vaak vragen over stellen. Dit zorgt niet alleen voor interessante content, maar laat ook zien wat je precies doet achter de schermen. En hoe interessant je bedrijf nu eigenlijk is.
  2. Maak je merk persoonlijk
    Maak je Instagram pagina meer persoonlijk door medewerkers toe te voegen in je posts. Want wie zijn de mensen achter de schermen? Deel bijvoorbeeld foto’s van hardwerkende medewerkers of bedrijfsuitjes. Volgers zien zo dat je geeft om je medewerkers en ze echt je merk kunnen leren kennen.
  1. Vraag je klanten foto’s te plaatsen van je product
    Vraag je klanten om te pronken met hun foto’s. Een eigenaar van een restaurant kan zo bijvoorbeeld de custom hashtags op het menu zetten zodat zijn klanten onontkoombaar een foto nemen van hun favoriete gerecht en ze hem daarin taggen. Op deze manier kunnen andere gebruikers die willen weten waar het vandaan komt, je eenvoudig vinden. Dit werkt met elk type product of dienst – laat je klanten weten dat je op Instagram en welke hashtags ze kunnen gebruiken. Bekijk hun posts, like en geef reacties zodat ze blijven posten.
  2. Gebruik hashtags doelgericht en met mate
    Hashtags, de eerder genoemde ‘hekjes’, zijn een geweldige manier om als gebruiker je content te vinden, net als op Twitter. Doordat gebruikers kunnen zoeken naar hashtags en erop kunnen klikken in de berichten, is het gebruik van relevante hashtags een zeer effectieve manier om opgepikt te worden. Maar overdrijf niet, gebruik er niet teveel (maximaal per post). Hashtags zoals #nofilter (als je een foto deelt die niet bewerkt is), #selfie (als je een foto van jezelf deelt en #tbt or #throwbackthursday (als je een oude foto deel) zijn allemaal razend populair op Instagram, maar ze werken niet in combinatie met je merk. Want hashtags gebruiken omdat ze populair zijn kan mensen irriteren en laat zien dat je alleen uit bent op meer volgers en exposure. Het is een uitdaging om zelf een hashtag te bedenken en deze groot te maken.
  3. Post exclusieve deals
    Geef iets terug aan je Instagram volgelingen door ze kortingen aan te bieden, omdat ze je volgen. Deel een afbeelding met instructies over hoe de deal te gebruiken – maak bijvoorbeeld een coupon code voor online gebruik of laat gebruikers aan je zien dat ze je volgen bij de kassa wanneer ze betalen voor een product of dienst. Hierdoor zal de volger zich speciaal voelen en vrienden vertellen over het bedrijf.
  1. Monitor je posts en optimaliseer
    Als je je posts hebt geplaatst, is het belangrijk om de reacties van je volgers in de gaten te houden. Daarnaast is het een must om je resultaten bij te houden. Welke content scoort het beste? Zijn er bepaalde tijdstippen waarop er meer likes en reacties binnen komen? Groeit jouw aantal volgers? Kortom: haal je de vooraf gestelde doelen? Zet alle bevindingen op een rijtje en ga optimaliseren. Dit kan betekenen dat je je strategieën bij moet stellen.

Adverteren

Sinds kort kan je ook adverteren op Instagram. Instagram is onderdeel van Facebook en geeft sinds augustus 2015 de mogelijkheid gebruik te maken van de zeer specifieke targeting mogelijkheden van Facebook bij het inkopen van advertenties op Instagram. Adverteerders kunnen gerichter de juiste doelgroep bereiken, rekening houdend met hun interesses. Zo bereik je effectiever extra mensen en dat betekent extra interactie. En als je leuke content plaatst, groeit het aantal volgers waarschijnlijk mee. Een duwtje in de rug!