SPAT onderzoekt

Facebook versus Instagram: welk medium zet je als bedrijf wanneer in?

Wie zit er niet op een of ander sociaal mediakanaal? Bijna iedereen zit wel op Facebook, en vaak ook nog op een van de andere sociale mediakanalen. Sociale media zijn zodoende een van de belangrijkste marketingmiddelen van bedrijven geworden (Armelini & Villanueva, 2011, p. 29; Mangold & Faulds, 2009, p. 359). Bedrijven kunnen via sociale media veel mensen op een gemakkelijke manier bereiken. Nu zijn er verschillende sociale mediakanalen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, enzovoorts. Al deze sociale mediakanalen hebben verschillende gebruiksaanwijzingen. Het is daarom belangrijk dat bedrijven ze op de juiste manier inzetten, in overeenstemming met het doel van dat sociale mediakanaal. Maar dit is vaak lastig voor bedrijven, want hoe doe je dat?

Uit de statistieken van begin 2017, verzameld door comScore, is gebleken dat Facebook duidelijk het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld is. Maandelijks zijn er 1,79 miljard mensen actief en dagelijks 1,18 miljard. Hier tegenover staat Instagram met maandelijks 600 miljoen en dagelijks 300 miljoen actieve gebruikers. Dat Instagram snel in populariteit aan het toenemen is, blijkt uit een verdubbeling in het aantal actieve gebruikers ten opzichte van 2 jaar geleden, en 100 miljoen meer actieve gebruikers ten opzichte van een half jaar geleden. Daar waar Facebook op nummer één staat, is Instagram het sociale mediaplatform dat in de meeste landen op de tweede plek staat.

Veelal zie je dat bedrijven van zowel Facebook als Instagram gebruikmaken. Maar als je van beide kanalen gebruikmaakt, moet je niet precies hetzelfde op beide kanalen gaan plaatsen. Zo doe je dubbel werk en maak je geen gebruik van de uniekheid van dat specifieke kanaal. Het is van belang dat je inspeelt op dat doel dat het sociale mediakanaal dient. Op basis van de juiste post op beide kanalen zorg je ervoor dat je met beide kanalen winst behaalt. Hoe pak je dit doelgerichte gebruik van zowel Facebook als Instagram als bedrijf aan?

Facebook versus Instagram
Facebook en Instagram verschillen in de manier waarop mensen ze gebruiken. Facebook is bij uitstek een medium waarmee je kan communiceren. Maar naast als communicatiemiddel te fungeren, is Facebook een sociaal instituut geworden. Je deelt dingen met anderen en kan anderen vinden, benaderen en leren kennen (Jordán-Conde, Mennecke & Townsend, 2014, p. 356). Ideaal voor bedrijven om klanten te benaderen, met ze te communiceren en ze te overtuigen van je product.

Gebruikers van Instagram kunnen foto’s en video’s maken, deze aanpassen en vervolgens delen op andere platformen. Daarnaast is Instagram een sociaal netwerk bestaande uit de foto’s van anderen. Deze foto’s kan je liken of je kan een reactie achterlaten. Je gebruikt bovendien hashtags zodat anderen je foto’s kunnen vinden (Frommer, 2010; Sheldon & Bryant, 2016, p. 89). Uit het onderzoek van Sheldon en Bryant (2016) bleek dat het opdoen van kennis over anderen het belangrijkste motief is om Instagram te gebruiken (Sheldon & Bryant, 2016, pp. 93-95). We gebruiken Instagram dus vooral om rondkijkend informatie over anderen op te doen.

In de tussentijd heeft Instagram kleine dingen aangepast, waardoor het qua gebruik meer op Facebook is gaan lijken. Denk aan de niet-chronologische volgorde van posts en de mogelijkheid om je post te promoten, waardoor je post bovenaan in het overzicht blijft hangen. Verder zijn deze advertenties op Instagram persoonlijk gericht naar aanleiding van je interesses op Facebook (Facebook heeft Instagram overgenomen), Instagram en derden. Instagram en Facebook staan dus niet los van elkaar en op beide kanalen kan je posts promoten. Maar waar Facebook vooral gebruikt voor de communicatie, wordt Instagram vooral gebruikt om ‘rond te kijken’. Dat Instagram erg geschikt is voor bedrijven heeft te maken met het focuspunt van Instagram, de focus op de visuele weergave.

Bedrijven weten slim op de populariteit van de twee sociale netwerken in te spelen door zich in beide kanalen te mengen: bedrijven worden vaak actief op beide sociale netwerken. Sociale media zijn een onmisbaar marketingmiddel van bedrijven geworden (Armelini & Villanueva, 2011, p. 29; Mangold & Faulds, 2009, p. 359). Maar hoe maak je er als bedrijf slim gebruik van?

Hoe zet je Facebook en Instagram in?
Voor posts op Instagram is er een duidelijke must: je moet komen met overtuigende visuele content. Om succesvol te posten op Instagram moet je als bedrijf wat kunnen laten zien. Van groot belang is dan ook creativiteit. Je creëert op Instagram visueel ‘beeldvullende’ advertenties en deze moeten ‘knallen’.  Wat je laat zien, moet dan ook visueel overtuigend ofwel onderscheidend zijn om mensen aan te trekken als volgers. Om dit te bereiken, zijn er de volgende tips: betrek klanten bij je posts, laat behind the scenes zien – mensen zijn hier nieuwsgierig naar – en zorg voor actiefoto’s in plaats van stille productfoto’s. Zo beleven mensen het merk en voelen ze zich sneller één met het bedrijf.

Via Instagram je producten ook daadwerkelijk verkopen, gaat echter minder gemakkelijk dan via bijvoorbeeld Facebook. Dit heeft te maken met het aantal kliks dat de gebruiker moet maken om het product uiteindelijk te kopen. Instagram vraagt om meer kliks dan Facebook. Waar je op Facebook gelijk bij de website terechtkomt als je op de post klikt, was dit tot voor kort niet mogelijk op Instagram. Eerder kon je op Instagram enkel in je biografie een website opnemen, omdat websites in posts niet klikbaar gemaakt konden worden. Hiervoor moest je telkens na een nieuwe post de link in je biografie aanpassen. Maar deze omweg zorgde ervoor dat je als gebruiker meerdere kliks nodig had om op de website terecht te komen. Sinds de overname door Facebook wordt er echter gewerkt aan het creëren van de mogelijkheid om direct te kunnen doorklikken naar de website.

Maar ondanks hoe dit precies zal uitpakken, is en blijft Instagram uniek met haar duidelijke focus op visuele weergave. Dit maakt dat Instagram het medium bij uitstek is voor het verkrijgen van meer naamsbekendheid en het creëren van meer interactie met de klant. Door visueel overtuigende posts op Instagram te plaatsen, zorg je voor deze naamsbekendheid en dus meer volgers. En door je gebruikers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen die gaande zijn binnen het bedrijf en ze als het ware te laten meebeleven, voelen gebruikers zich één met het merk. Zo zorg je voor blijvende klantrelaties, dé steunpilaren van bedrijven.

Dus ben je als bedrijf puur op sales gericht, dan is een sociaal mediakanaal zoals Facebook, waarop je direct doorklikt naar de website, meer geschikt. Maar het opbouwen van een relatie met je klant is minstens zo belangrijk, want zo behoud je de klant ook voor een langere tijd. Hier is Instagram dan weer het sociale mediakanaal bij uitstek voor. Het inzetten van beide kanalen zou daarom ideaal zijn als je je aan de specifieke gebruiksaanwijzingen van beide kanalen houdt. Laat mensen op Facebook doorklikken en communiceer met ze, maar wees creatief op Instagram! Zo creëer je sales én blijvende klantrelaties.