SPAT vindt

Het speciaalbiertje voor elk moment

 

“Eiwit?! Gooien ze dat tegenwoordig ook al door bier heen? Ik wil een gewoon biertje hoor”.

Mijn vader viel bijna van zijn stoel af toen ik laatst een ‘IJwitje’ bestelde. Na hem te hebben verteld over de creatieve geest die bij Amsterdamse brouwerij ’t IJ rondloopt, inclusief uitstapje naar klap op de vuurpijl ‘paasIJ’, waagde vaders de gok. Een waar succesnummertje.

Twee dagen eerder zat ik in een biercafé met een vriendinnetje, we vroegen de ober om twee biertjes.

“Dames, weten jullie zeker dat jullie geen speciaalbiertje willen?”

Nu was het voor mij tijd om van mijn stoel te vallen. Kan dat tegenwoordig niet meer? “Gewoon twee biertjes” bestellen?

Het fenomeen dat ‘speciaalbiertjes’ heet, begint zich nu wel heel snel te verspreiden. De honderden verschillende kekke flesjes doen het bijzonder goed op een zomerse selfie en zijn niet langer weg te denken uit het Nederlandse, maar voornamelijk Amsterdamse terrasbeeld. Om het over het brede scala aan hippe namen nog niet te hebben: Bird Brewery – datsmaaktnaar Meerkoet, Brouwerij ’t IJ (van) – Columbus, Jopen bier – Life’s a Beach, Oedipus – Mannenliefde, Oersoep – the Hopfather. Je wordt spontaan bang als je de bierkaart van een willekeurig terrasje of café in onze hoofdstad bekijkt.

“Heel leuk die exotische namen van tegenwoordig, maar vaak volledig nietszeggend over de smaak van het desbetreffende drankje”

– aldus de meneer op leeftijd naast me op een terrasje, waarna hij zijn ‘Kompaan – Handlanger’ in ontvangst neemt.

Behalve op het terras, zijn veel speciaalbiertjes ook gewoon te koop in de plaatselijke Albert Heijn. Daarnaast is er werkelijk waar voor ieder wat wils, als ik de meeste obers mag geloven.

“Hebben jullie al gehoord van Bloesem Blond van brouwerij ‘Gebrouwen door Vrouwen’?”

Nee meneer, maar bedankt dat u denkt dat ik geen pittiger biertje dan een oude vertrouwde Jupiler aan kan. U weet wel, dat biermerk dat sponsor is van uw kroeg. Bovendien, hoe paradoxaal willen we het hebben? Ik zie de commercials al voor me: “Het speciaalbiertje voor elk moment.”