podcast
SPAT checkt

Waarom de podcast nu echt doorbreekt in Nederland

Podcasting is al tientallen jaren oud, maar pas nu wordt het ‘grote’ Nederlandse publiek ook bereikt. Niet alleen in Nederland neemt de ‘podcast’, een radioprogramma altijd en overal te beluisteren, een vlucht. Daarnaast springen toonaangevende bedrijven als Apple en Spotify met nieuwe functies in op de groeiende vraag en het groeiende aanbod. Maar wat houdt een ‘podcast’ precies in en is het de moeite waard om ze te beluisteren of ermee te beginnen?

Een oude bekende

Ruim tien jaar geleden, toen de iPod Classic en Touch er nog toe deden, werd de podcast bedacht. Podcasts waren een soort radioprogramma’s die luisteraars konden downloaden en vervolgens op hun mp3-speler of iPod konden zetten. Wereldwijd sloeg het redelijk aan, maar het bleef tot voor kort altijd een niche. In 2004, het officiële geboortejaar van de podcast, was het technisch lastiger om een podcast op je muziekspeler te zetten dan nu. Je moest hem van het internet downloaden op je PC, uren wachten tot hij was gedownload en vervolgens via een kabel op je mp3-speler zetten. Nu we alles streamen direct van onze smartphones, is de technische complexiteit van het medium verdwenen. Dit gegeven zet de deur open voor een nieuwe opleving van de podcast.

Een podcast is dus een soort radioprogramma. Toch zijn er duidelijke verschillen, met als grootste verschil dat het niet lineair is maar altijd en overal is te streamen. Daarnaast zijn radioprogramma’s vaak opgedeeld in verschillende onderwerpen, maar een podcast heeft vaak een bepaald onderwerp waar het de hele uitzending over gaat. Dit resulteert in een bepaalde niche, oftewel een aflevering speciaal gemaakt voor een kleine doelgroep. Of je nu van de Amerikaanse politiek of shownieuws houdt, je vindt altijd wel een podcast die bij jou past. Een medium met als doelgroep bepaalde niches, was tot voor kort alleen in de vorm van tekst en beeld op het internet of in tijdschriften. De podcast onderscheidt zich op deze manier van andere media en is een dankbare nieuwkomer.

De Nederlandse podcast-wereld

Een voorbeeld van een niche podcast die al een lange tijd online is, is de Disney podcast D-Tales van Michiel Veenstra. Ook kent NU.nl een dagelijkse nieuwspodcast en Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth praten één keer in de zoveel tijd over media. Een van de voorlopers op het gebied van podcasting in Nederland is radiozender BNR. Zij brengen radio en podcasts samen, door er geen onderscheid meer in te maken. Het maakt dus niet meer uit hoe je je audio distribueert.

En veel radiozenders zullen BNR waarschijnlijk gaan volgen. Nu langzamerhand steeds meer auto’s zijn uitgerust met internet en bluetooth maakt dat het streamen van podcasts net zo makkelijk als het luisteren naar de radio, maar dan naar de content die je zelf wilt. Misschien wel een van de belangrijkste factoren waarom de drempel voor podcast nog lager wordt.

Wil je je nog meer verdiepen in de wereld van podcasting? Luister dan hier de interessante serie Rush Talk van Elger van der Wel van de website Numrush.