SPAT checkt

Een tweet van 280 tekens: wat doet Twitter nu?

Het sociale medium Twitter lijkt enigszins in populariteit te zijn afgenomen. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het aantal mobiele gebruikers van Twitter in Nederland in één jaar tijd is afgenomen met ruim 250.000. Desondanks zitten velen van ons nog op dit sociale medium. Enkele weken geleden kwam opeens het nieuws dat Twitter gaat experimenteren met 280 tekens in plaats van de gebruikelijke 140 tekens. Deze 140 tekens waren juist zo uniek aan Twitter. Goed idee? Of niet? En wist je dat één teken niet overal gelijk staat aan één letter?

Twitter is maart 2006 opgericht door Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone en Noah Glass. Het idee achter de oprichting was het delen van wat je aan het doen bent met de rest van de wereld. De tweet kreeg de vorm van een sms-bericht, welke 160 tekens bevat. Hiervan zijn 140 tekens bestemd voor het Twitterbericht en de overige 20 voor de naam van de gebruiker.

In de tussentijd zijn er meerdere sociale media bij gekomen en zijn al deze sociale media ook steeds wat verder ontwikkeld. Twitter blijft een onderscheidend medium en blijft nummer één in communicatie rondom breaking news. Denk aan sportevenementen als het EK, WK en de Olympische Spelen, nieuwswaardige gebeurtenissen als rampen en populaire tv-programma’s als de Voice of Holland: de wereld twittert erop los! Vooral voor journalisten is Twitter ook een belangrijk sociaal medium. Het voelt toch wel alsof Twitter staat als een huis, maar waar komt dit plotselinge gefriemel aan de welbekende structuur van Twitter dan vandaan?

Van 140 naar 280 tekens

Jack Dorsey, bestuursvoorzitter van Twitter, zegt zelf:

“Een kleine verandering, maar een grote stap voor ons. De 140 tekens waren een arbitraire keuze gebaseerd op de 160 tekens-limiet uit het sms-tijdperk.”

De reden van Dorsey om het aantal tekens van een Twitterbericht te verruimen heeft te maken met de belemmering die het maximum van 140 tekens geeft. Mensen zijn met zo’n limiet niet goed in staat om hun boodschap makkelijk te uiten. Dit leidt tot proppen, ook wel cramming genaamd, waardoor belangrijke woorden geschrapt worden of de gehele boodschap uit gemak maar achterwege gelaten wordt.

Door dit maximum aantal tekens te verhogen, hoopt Twitter dat mensen weer meer gaan posten op het sociale medium en dat dit Twitter weer die boost geeft. Je Twitter checken moet een rituele handeling worden, iets wat je automatisch zo nu en dan even checkt.

Echter, het verschilt per taal waaraan één Twitter-teken gelijkstaat. Wij zijn in het Nederlands gewend dat één teken gelijk staat aan één letter. Dit geldt eveneens voor het Engels en het Russisch. Daartegenover staat dat in het Japans, het Chinees en het Koreaans één teken gelijk staat aan één lettergreep of zelfs één heel woord. Deze gebruikers houden in tegenstelling tot Nederlanders ruimte over in hun tweet en voor hen is de verruiming dus ook niet aan de orde.

De verdubbeling in het maximum aantal tekens dat een Twitterbericht mag beslaan, is nog in de testfase. Dit nieuws zorgde gelijk voor veel rumoer, want 140 tekens ‘dat is Twitter’. Zelf zegt Twitter hierop:

“We begrijpen dat […] er een emotionele band is met 140 tekens – wij voelden dat ook. Maar we probeerden dit, zagen de kracht van wat het zal doen, en werden verliefd op deze nieuwe, nog steeds korte, beperking.”

Kan jij je beter uitdrukken in 280 tekens? Ben jij dan minder snel geneigd tot proppen of het geheel achterwege laten van de boodschap? Of verliest Twitter met deze verandering zijn identiteit en uniekheid en zijn we op deze manier minder geneigd nog te Twitteren, aangezien we ons ook in meer woorden op een ander sociaal medium kunnen uiten? Wat vind jij? Ben jij al verliefd op de 280 tekens?