SPAT interviewt

Oprichtster Zakenmeisje.nl Naomi Vlietman: ‘’Kies één richting en focus je daarop.’’

Afgelopen maand sprak SPAT met Naomi Vlietman, oprichtster van Zakenmeisje.nl: een platform voor jonge Nederlandse vrouwelijke ondernemers met ongeveer 130 leden. Inmiddels woont ze in Lissabon waar ze fulltime werkt aan haar eigen bedrijf. Ze vertelde over ondernemerschap, marketingstrategieën en burn-outs.

Leuk om je vanuit Lissabon te spreken! Vertel eens wat meer over wie je bent en wat je bezig houdt.

Inderdaad! Ik ben dus Naomi en heb vrijetijdsmanagement gestudeerd in Diemen. Na mijn studie ben ik begonnen met het opzetten van mijn eigen weddingplannerbedrijf en ben ik daarnaast gaan bloggen: voor zowel mijn eigen website als voor andere als gastblogger. Toen ik op een gegeven moment stopte met weddingplannen, besloot ik me meer in online marketing te verdiepen. Eigenlijk kwam ik steeds terecht op websites voor ondernemers in de Amerikaanse markt, en daar had ik dus niet zoveel aan. Toen ik echter terecht kwam bij de Female Entrepeneur Association, een internationaal platform voor vrouwen, begon er een lampje te branden. Hieruit haalde ik inspiratie voor een platform voor de jonge vrouwelijke ondernemer in Nederland, die er op dat moment nog niet was.

En dat is hoe Zakenmeisje.nl ontstond?

Ja, eenmaal terug in Nederland pakte ik het plan voor Zakenmeisje.nl op en eind mei 2016 ging de website live. Ik wilde graag meer informatie geven aan ondernemende vrouwen en hen met elkaar verbinden: daarom startte ik een membersclub en begon ik met het opzetten van de website en een blog. Al vrij snel kreeg ik de vraag of er geen evenementen konden worden georganiseerd, zodat Zakenmeisjes elkaar konden ontmoeten. In september vond het eerste netwerkevenement plaats: dat ging goed, en nu organiseer ik ongeveer elke twee maanden een evenement. Naast dat Zakenmeisjes elkaar tijdens de evenementen kunnen ontmoeten, kunnen ze er ook dingen leren, zoals vloggen of afrekenen met to-do-lijstjes.

Waarom heb je het platform Zakenmeisje genoemd? In de teksten op de site spreek je namelijk van “ondernemende vrouwen”, wat toch een andere toon heeft.

Ik weet niet meer precies hoe ik op de naam ben gekomen, maar bij ‘zakenvrouw’ denk je toch al snel aan een vrouw van veertig of vijftig jaar. Dat zijn niet de mensen die ik wilde aantrekken. Ik heb ook wel feedback gehad op de naam van het platform: sommigen vonden ‘meisje’ niet professioneel genoeg overkomen, en dat het klinkt alsof deze ‘zakenmeisjes’ niet zoveel kunnen. Uiteindelijk spreek ik met deze naam wel de jongere meiden aan, dus heb ik toch voor Zakenmeisje gekozen.

Hoe heb je het voor elkaar gekregen om in korte tijd veel members te genereren?

Ik ben begonnen met twee of drie keer per dag te posten op Instagram om zoveel mogelijk volgers in de juiste doelgroep te krijgen en een goede database op te bouwen: op deze manier kan ik steeds meer meiden bereiken. Ik probeer bezoekers ook te betrekken door hen uit te nodigen voor challenges. Vanaf 13 november organiseer ik de Zakenmeisje Lifestyle Challenge. Hierbij vraag ik de deelneemsters of zij wel de vrijheid ervaren waar ze altijd van droomde toen ze ervoor kozen om ondernemer te worden. Elke dag krijgen ze dan een opdracht die hen kan helpen dichterbij hun ideale lifestyle te komen. Hierna ben ik van plan de membersclub opnieuw een boost te geven.

Dan zal het je de laatste tijd vast niet ontkomen zijn dat burn-outs steeds meer voorkomen onder jonge mensen: merk je dat er onder de volgers van Zakenmeisje.nl ook sprake is van een hoge prestatiedruk?

Ik vind dit zeker een relevant onderwerp en het is belangrijk hiermee bezig te zijn. Op Zakenmeisje.nl staan meerdere artikelen die gaan over burn-outs. Een van de gastbloggers is daarnaast bezig met het organiseren van evenementen die draaien om burn-outs: we zijn aan het kijken of we een weekend kunnen organiseren waarin we gaan ontspannen en rustnemen. We willen ervoor zorgen dat jonge meiden niet in een burn-out raken, en soms is het dan beter een stapje terug te nemen.

Vind je het zelf ook moeilijk om grenzen aan te geven wat betreft werk? Je zal het namelijk wel druk hebben nu je een eigen bedrijf hebt opgezet.

Soms heb ik het inderdaad niet eens door dat ik eigenlijk nog met werk bezig ben. Het komt wel eens voor dat ik echt klaar denk te zijn met werken, maar dan vind ik mezelf weer terug op Instagram. In mijn geval ben ik dan dus eigenlijk nog aan het werk. Toen ik begin dit jaar voor mezelf begon, werkte ik constant door. Nu hou ik een  strakker schema aan: ik begin rond 06.30 uur ’s ochtends met werken en dat probeer ik tot ’s avonds vol te houden. Om mijn rust in het weekend te pakken, lees ik graag boeken, hoewel deze toch vaak over ondernemen gaan.

Wat zijn volgens jou de drie beste tips die je kunt meegeven aan onze ondernemende lezers?

Nummer één is om gewoon te gaan doen. Je kan met een eigen onderneming klein beginnen, het hoeft in het begin nog geen geld op te leveren. Daarnaast moet je je niet verkijken op grote bedrijfsplannen met uitgebreide onderzoeken en theorieën. Vaak kun je op één A4’tje al in kaart brengen wat je wilt aanbieden, wie je klanten zijn en hoe je geld gaat verdienen. Tot slot is het heel belangrijk om keuzes te maken. Kies daarom één richting en focus je daarop, anders neem je misschien teveel hooi op je vork. Mocht je het niet meer leuk vinden, kan je altijd nog veranderen: dit is mij ook overkomen toen ik stopte met weddingplannen.