SPAT erop uit

Weinig inhoud en veel commercie op Bright Day

De stroom bezoekers naar de ingang van evenementenhal Jaarbeurs in Utrecht is vrolijk uitgedost in de meest complete Super Mario- en Mickey Mouse-kostuums. Wie mee loopt met de stroom, heeft niet het idee op weg te zijn naar techbeurs Bright Day die ook dat zonnige weekend in november een zaal verderop plaatsvond. Bright day opende 18 en 19 november haar deuren voor de zevende keer. En net als vorige jaren stonden verschillende sprekers met verschillende media- of technologie gerelateerde achtergronden de duizenden bezoekers te woord en paradeerden bedrijven hun nieuwste robots of games.

De publiekstrekker van het weekend was de Amerikaanse vlogger Caisey Neistat. Ook wel de ‘slimmere Enzo Knol’, aldus presentator Maxim Hartman. Een kwartier voor aanvang was bijna elk stoeltje bezet in de grootste zaal door fans, vloggers in spe en hun ouders. Bij binnenkomst van Neistat veren jong en oud dan ook op uit de witte stoelen en geven de man van ruim acht miljoen abonnees een luid applaus waar menig Nederlands YouTuber jaloers op mag zijn. Nog voordat Neistat een woord heeft gezegd heeft hij de zaal al in zijn zak, en dat zou die middag niet meer veranderen.

De opzet is simpel: twee Bright-journalisten geven hem een aantal voorzetjes waarna de Amerikaanse vlogger zijn verhaal kon doen, aangevuld met vragen uit het publiek. De voorzetjes van de twee journalisten/presentatoren gaan vooral over zijn succesvolste video’s én zijn sponsordeal met Samsung. Een gevoelig onderwerp bij Apple-liefhebber Neistat, omdat hij hier de afgelopen jaren veel kritiek op heeft gekregen en veel fans door deze opvallende product placement heeft verloren. Maar waar je enkele kritische vragen van deze twee journalisten verwacht, gebeurt het tegenovergestelde. Neistat krijgt aan de hand van vragen van de presentatoren en het publiek uitgebreid de kans om te benadrukken hoe bijzonder het was dat hij voor zijn vlogs zulke knappe beelden heeft kunnen schieten met zijn Samsung Galaxy S8. Een inspirerend verhaal over zijn echte succes op YouTube en zijn ondernemerschap komt op deze manier helaas niet van de grond. Toch een reden waarom de zaal zo vol zat.

Het interview met Casey Neistat staat ook symbool voor de verdere dag: weinig inhoud en veel commercie. Elke meter van de troosteloze hal in de Jaarbeurs wordt gevuld met te duur speelgoed zoals drones en Virtual Reality-games van sponsors. In de uiterste linkse hoek zijn eSporters wedstrijden aan het spelen onder de vlag van Media Markt en Intel. In het midden spelen Eredivisie FIFA’ers onder toezicht van honderden jonge fans en de Sponsoren Fox en Radio 538 hun potjes en de laatste plekjes zijn voor Samsung met hun nieuwste gadgets. Waar je bij een evenement van een tech-website zoals Bright een deels onafhankelijke blik met interessante sprekers met inhoud verwacht, krijgen bezoekers er een overdekte Times Square voor terug.

Toch kent het zondag-programma enkele hoogtepuntjes. Zo spreekt onderzoeksjournalist Christiaan Triebert van Bellingcat gepassioneerd over het belangrijke onderzoek wat hij doet naar het de coup in Turkije en de MH17-ramp en is er volop ruimte voor kinderen om zich te verdiepen in allerlei technische beroepen of leuke gadgets. Ouders hebben geen kind aan hen, maar komen zelf misschien iets minder aan hun trekken. Een snufje fantasie en plezier van de buren van Comic Con had Bright Day goed gedaan.